Edit Content

درباره ما

دکتر مسعود ذبیحی فرد جراح و متخصص بیماری های چشم

با ما تماس بگیرید

5 نکته درمورد استفاده از لنز طبی و زیبایی

  • خانه
  • -
  • دسته‌بندی نشده
  • -
  • 5 نکته درمورد استفاده از لنز طبی و زیبایی
5 نکته درمورد استفاده از لنز طبی و زیبایی

نکات استفاده از لنز های زیبایی و طبی:

لنز طبی و زیبایی در چند دهه اخیر برای اصلاح بینایی و زیبایی بسیار رواج پیدا کرده اند. اما استفاده از این لنز ها شرایط خاص خود را دارد که باید به آن توجه ویژه کرد.

لنز در حساس ترین عضو بدن یعنی چشم کار گذاشته می شود که کوچکترین آلودگی و مشکل، موجب آسیب جدی به چشم می شود. پس باید به نکات استفاده از آن دقت کرد. اصلی ترین نکات استفاده از لنز های رنگی و طبی را در این پست برای شما آماده کرده ایم.

1.مراقب زمان مصرف لنز باشید:

هر لنزی تاریخ مصرف خود را دارد و باید در زمان تعیین شده حتی اگر از آن استفا ه نشده باشد درو انداخته شود تا هم شرایط را برای رشد باکتری فراهم نکند و هم کیفیت خود را از دست ندهد.

2.قبل از قراردادن لنز درچشم موارد بهداشتی را رعایت کنید:

قراردادن و دراوردن لنز اصول خاصی دارد که باید حتما به آن توجه کرد. شستن تمیز و بهداشتی دست ها قبل از کارگذاری لنز باید به صورت کامل رعایت شود. محل قراردادن لنز بعد از درآوردن آن نیز باید تحت شرایط کامل بهداشتی و استریل باشد. از صابون های چرب یا بسیار معطر استفاده نکنید. لنز ها ممکن است به دستان خیس بچسبند، سعی کنید از حوله بدون پرز برای خشک کردن دستان خود استفاده کنید.

3.در قرار دادن لنز داخل چشم دقت کنید:

لنز شرایط ارگونومی خاص خود را دارد و باید در هنگام کارگذاری لنز به شرایط تحدب و چپ و راست بودن آن دقت شود تا آسیبی به چشم و همچنین لنز وارد نشود. معمولا لنز را از قسمت تحدب داخل محفظه می گذاریند و این محفظه ها دارای قسمت راست و چپ مختص خود هستند.

4.عدم استفاده آب به جای محلول لنز:

شرایط نگهداری لنز بسیار حساس می باشد و باید داخل محلول های مخصوص لنز باشد تا از ورود میکروب و همچنین آسیب به لنز جلوگیری شود. اگر محلول تمیز کننده لنزهای تماسی تمام شده باشد ممکن است وسوسه شوید از آب شهری برای شستن لنزهای خود استفاده کنید. این کاررا نکنید! بعضی اوقات آب میکروب هایی دارد که به چشم صدمه می زند. حتی لنزها را زیردوش استفاده نکنید. هیچ وقت لنزها را داخل دهان خود نگذارید و از آب دهان برای مرطوب کردن استفاده نکنید.

5.استفاده از لنز شرایط سنی خود را دارد:

کره چشم با توجه به شرایطی که  دارد باید قبل از کارگزاری لنز به آن توجه نمود. نوجوانان وقتی می توانند از لنز استفاده کنند که یاد بگیرند چطور از آن ها مواظبت کنند. لنزهای یک بارمصرف وقتی فقط برای یک روز استفاده شوند انتخاب خوبی هستند. دیگر نیازی به تمیز کردن و مواظبت نیست. با چشم پزشک خود مشورت کنید تا بهترین نوع لنز را برای خود پیدا کنید. هیچ وقت لنز دوست خود را امتحان نکنید. یک چشم پزشک لنزی را پیشنهاد می کند که برای شما بهترین است. پزشک می تواند از لنزهای نمونه استفاده کند تا دریابد کدام لنز برای شما مناسب است.

 

در پایان باید کرد که استفاده از لنز در صورتی که شرایط استفاده از آن توجه شوده باشد خطری برای چشم های شما ندارد. البته برای لنز های طبی بهتر است در دراز مدت استفاده نشود و از عینک استفاده کنید یا عمل های حذف عینک استفاده کنید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *